top of page

All Posts


Waarom ik het krassen noem.

Tijdens een expositie kwam iemand naar me toe. Ik had net verteld over mijn werk — dat ik het gekrast had, zo en zo. En die persoon zei: "Willemien, dat moet je echt niet meer zeggen. Daar haal je je werk mee naar beneden."

Ik stond met mijn bek vol tanden.

De volgende dag wist ik het. Ik kras. En ik ben er trots op.

Hier zijn mijn tien redenen.

1. Krassen is oer.

Iedereen kent het. Als kind kraste je erop los. Elk vel werd een wirwar van kleurige strepen van boven naar beneden. Van links naar rechts. En als je er dan zwarte inkt over heen streek en er met een satéprikker in kraste kwamen er magische kleuren onder vandaan. Er is ook een boek van Guus Kuijer — Krassen op het tafelblad. Een kinderboek dat ik in ieder geval nog ken van vroeger.

2. Krassen heeft iets bozigs.

En dat vind ik heerlijk. Als je krast, meen je het. Je drukt hard, je gaat door, je laat niks liggen. Zacht krassen is fluisteren. Hard krassen is zeggen wat je te zeggen hebt — niet met woorden, maar op papier.

3. Krassen is een onomatopee.

Het woord heeft de klank al in zich. Krassen klinkt zoals het is. Rauw, direct, een beetje ruw. Net als fluiten, of flierefluiter. Ik hou van taal, en dit woord doet precies wat het belooft.

4. Krassen is mijn USP.

Ik kras. Dat is precies wat ik doe. Wa

arom zou ik het dan anders noemen? Het is mijn reclamebord. Krasklas. Kraskracht. Het wordt een begrip — en iedereen die het gebruikt, maakt het groter.


Tijdens een van de Krasklassen. We maakten een tafelkleed waarop daarna werd geluncht.

5. Krassen zit vol emotie.

In de Krasklas werk ik met thema's die vrouwen van veertig, vijftig, vijfenvijftig bezighouden. De overgang. Empty nest. Een nieuwe fase. Die thema's hebben een gevoel. En dat gevoel kan je krassen. Je ziet het direct terug in je lijnvoering. De arm liegt niet.

6. Krassen is dansen op papier.

In de Krasklas hoor ik iedereen krassen. Dat gezamenlijke geluid — dat ritme — dat is een soort ballade. Heen en weer, zigzag, het krijtje beweegt mee met wie je bent op dat moment.

7. Krassen maakt het kind in je los.

Voor je achtste verjaardag kras je zoals krassen bedoeld is. Daarna leer je het af. Als je het krijtje weer oppakt, komt die onbezorgdheid langzaam terug. Even zeven jaar zijn. Met al onze verantwoordelijkheden op deze leeftijd is dat geen onbelangrijke luxe.

8. Krassen is in het nu.

Als je tekent, ben je constant bezig met: lijkt het er wel op? Je gaat van papier naar object, papier naar object. Als je krast, verdwijnt dat. Je bent alleen bezig met vormen wat je ziet. En op een gegeven moment maak je je eigen versie van de werkelijkheid. Want waarom moet iets lijken? Dan neem je toch gewoon een foto.

9. Krassen past bij mij.

Ik ben een haastige spoed. Op mijn rapport stond het al — groep drie. Ik ramde elke dag drie kwartier tegen een muurtje met mijn tennisracket. Energiek, explosief, dynamisch. Krassen heeft datzelfde tempo. Het of krijt heeft mij gekozen, of ik het krijt. Na zeven ateliers en acryl, olie, houtskool en tennisballen in inkt tegen doeken — wist ik het gewoon. Dit is het.

10. Krassen is lekker slordig.

En daar zit de schoonheid in. Jij maakt op dat moment iets wat daarvoor nog niet bestond. Hoe vaker je het doet, hoe meer je vergeet waar je mee bezig bent. En daar waar je het loslaat, gebeuren de mooiste dingen. Elke keer als ik al dat werk op de grond leg — weet je gewoon niet wat je ziet.

Waskrijt is een simpel en krachtig medium. En ik ben op een missie om het weer op de kaart te zetten.


Trotse krasser. Dat ben ik.

 

Bijgewerkt op: 11 feb 2024

Tien ateliers in 5 jaar bezocht ik om elke keer op ontdekkingreis te gaan naar mijn creativiteit naast mijn werk als freelance Art-Director


Atelier 1

Waar? Aan de keukentafel



Wat heb ik allemaal uitgeprobeerd?


• Fotografie (serie Sokkels)

• Klei (serie Claypaardjes) en

• Op Funda foto's van slaapkamers verzamelen.


Mijn allereerste stap naar het vrije kunstenaars leven na 20 jaar Reclame Art Director was thuis. We hebben een rare smalle uitbouw waar ik kon gaan zitten. Daarbij had ik geen huurkosten. En kon ik tussendoor de was doen. Ik haat de was doen, maar ik zag er toch iets moois in dat lelijks in maakte een fotoserie serie Sokkels. De Serie Claypaardjes is kapot en mijn map met slaapkamers is nog steeds groeiende.

Atelier 2

Waar? In een leeg klaslokaal in een praktijkschool



Hoe lang?

Half jaar


Wat heb ik allemaal uitgeprobeerd?

• Modeltekenen (serie Rokjes)

• Transparantie en layering (serie Wall Jewelry, midden boven)

• Acryl op doek (My private universe, linksonderin rechts)


Samen met Gerard Veltman en Marjolein Hox. We deelden een oud lokaal in de leegstaande praktijkschool met een heerlijke tuin. Het was goedkoop want we konden de prijs delen. Voelde me er erg gelukkig. Met name het grotere werk was een eyeopener. Ik schilderde mezelf in de tuin en noemde het My Private Universe. Ik heb 'm een week thuis aan de muur gehangen, toen werd 'ie verkocht aan een jonge vrouw die een nieuwbouw huis had gekocht met een postzegel tuintje.

Ik denk dat ik 'm op instagram had gezet. Ik weet het niet meer zo goed. Maar ik had mijn eerste schilderij verkocht (natuurlijk voor veel te weinig)




Atelier 3

Waar? In het Magdalena Klooster




Hoe lang?

3 maanden (zelf opgezegd want er waren enge geesten)


Wat heb ik allemaal uitgeprobeerd?

• Oostindische inkt (serie Tennisrokjes, beentjes en vrouw met helm)

• Acryl (serie Beentjes)


Samen met Gerard Veltman en Marjolein Hox ging ik verder, want we moesten uit de praktijkschool. Omdat we antikraak huren (lekker goedkoop) moet je ook vaak per direct ophoepelen. We verkasten naar de binnenstad. Een prachtig oud historisch gebouw aan Kinderhuisvest. Het was er koud, maar de ruimte was fenomenaal. Heel hoog met een oude houten vloer. Maar het kierde aan alle kanten dus je voelde de wind door alle kieren. En ook een zolder waar al honderd jaar niemand was geweest. We vonden er oude kinderspulletje. Scary! Wat bleek, het was een pesthuis geweest dus er waren veel kinderen gestorven en voor ons was er een daklozen opvang dus opeens voelde ik mee er niet meer senang. Was de wind die ik voelde niet een groepje geesten die even langs kwamen waaien? Ik heb er 3 maanden gezeten. Daarna gingen we er weer vandoor. Brrr.


Atelier 4

Waar? In het Belastingparadijs (antikraak)



Hoe lang?

6 maanden


Wat heb ik allemaal uitgeprobeerd?

• Houtskool (alle soorten)

• Acryl (serie Wildemannen, rechtsonderin)


Daar gingen we weer met zijn drieën. Gerard Veltman en Marjolein Hox en ik. We vonden een kamer in Schalkwijk in een oud Belastingkantoor. Het was er lekker warm dit keer, maar het was een hele lelijke ruimte met blauw tapijt. De huurder was Meurkens en Meurkens. Er zat een cafeetje bij, dus dat was een meerwaarde. En er stond ene piano waar altijd iemand wel iets op speelde. Die reuring vond ik leuk. Helaas moesten we hier ook weer weg omdat het gebouw werd afgebroken. Alle spullen weer de lift in (wat een gedoe elke keer) en op zoek naar een nieuwe plek.



Atelier 5

Waar? In een klaslokaal van de Spaarneschool



Hoe lang?

4 maanden (tijdens de verbouwing mochten we gratis in een schoollokaal)


Wat heb ik allemaal uitgeprobeerd?

• Acryl (mijn oudste zoon geportretteerd, onze oude Volvo (inmiddels verkocht)

• Alcohol markers doordrukken op blocnote papier (rechter foto)


Gerard Veltman en Marjolein Hox en ik kenden de directeur van de school omdat onze kinderen daar op hadden gezeten. We kregen de sleutel en hebben daar kort gezeten, We moesten de ruimte ook nog delen met de dochter van de directeur dus het was er te druk. Ik was er ook niet veel. Ik deed namelijk in die tijd een grote freelance inhouse klus voor A Beautiful Story in Amsterdam. Inmiddels was ik het verhuizen ook steeds meer zat. Ik wist dat het ook hier snel af zou lopen, want ook de verbouwingsherrie was niet te doen. En ik begon ook wel te hunkeren naar een plek voor mezelf.


Atelier 6

Waar? Bij Broedplaats Bogota (deel 1)




Hoe lang?

4 maanden


Wat heb ik allemaal uitgeprobeerd?

• Acryl op doek

• Serie 'Slaapzakken'


Gerard Veltman en Marjolein Hox en ik besloten bij elkaar te blijven. In Halfweg vonden we twee kamers waar we de muur uit konden rammen zodat we een grote ruimte hadden. Het was nog maar net 'open', dus we konden uit veel ruimtes kiezen. Deze kozen we om het licht. Marjolein was er bijna nooit en ook Gerard niet. Het kwam denk ik omdat het relatief ver weg was. De plek lag afgelegen en had niet veel sex appeal. Op een dag stond ik achter mijn ezel en keek in de verte. Daar stond ook een vrouw achter een ezel wat te klooien. Ik voelde meteen, hier moet ik weg. Ik dacht; ik ben nog te jong om me op te sluiten in een leeg gebouw en mijn tijd te verdoen met een hobby. Ik ontwikkelde me niet. Ik wilde weer de stad in. Gelukkig Gerard ook. Marjolein ging een schilderopleiding doen en stopte om met mij en Gerard mee te zoeken.



Atelier 7

Waar? In De Egelantier (oude muziekschool)




Hoe lang?

4 maanden


Wat heb ik allemaal uitgeprobeerd?

• Houtskool en acryl op karton

• Mijn eerste expositie 'Zoem, Zoem' ontwikkelde ik hier

• Tennisballen gedrenkt in Oostindische inkt op canvasdoek smashen


Gerard Veltman en ik wisten het meteen. De muziekschool De Egelantier is een begrip. Een soort Fame school. En het leukste was; ik had er zelf toen ik 17/18 was pianoles gehad. Klassieke muziek en improvisatie. De sfeer en geur was nog precies hetzelfde. De ruimte was klein, met een klein raampje naar een binnenplaats waar wilde bloemen groeide. Ik denk dat het mij heeft geïnspireerd de serie over Bijen te maken op honingraad karton. Tijdens de Cultuurlijn in mijn buurt Bosch en Vaart heb ik ze geëxposeerd.



Atelier 8

Waar? Aan een bureautafel bij reclamebureau Een Ander Bureau



Hoe lang?

6 maanden


Wat heb ik allemaal uitgeprobeerd?

• Waxkrijtjes

• Neocolour 2


Alleen ging ik verder. Ik wilde alleen alleen zijn. Bij reclamebureau Een Ander Bureau mocht ik in een bezemkast zitten onder de grond. Klinkt afschuwelijk, maar het was heerlijk. Een plekje voor mezelf op fietsafstand op de Wilhelminastraat in Haarlem. What's in the name. Ik kon er komen en gaan wanneer ik wilde en ik mocht altijd meelunchen. De deal was dat ik gratis kon huren in ruil voor brainstorms.

Op een dag belde Anneke Krul van I love illiustration gallery of ik mee wilde doen aan een groupshow. Ik zei meteen ja. En ben als een malle gaan tekenen op het thema Denim. Ik was niet te stoppen. Ik kreeg een opdracht! Dat was dus de motor die ik nodig had! Je kan in de webshop prints van mij kopen. Er volgde nog twee exposities. Nu is het even stil.


Atelier 9

Waar? In het rode Feadship gebouw (antikraak)





Hoe lang?

1 jaar


Een Ander Bureau ging verhuizen en ging weer verder. Samen met dikke jeugdvriendin en schrijver Anne-Gine Goemans vonden we een waanzinnige ruimte op loopafstand van mijn huis. Handig, want zo kon ik op en neer om de hond uit te laten. We zaten op de bovenste verdieping waar de directie van Featship had gezeten. Het was een soort Madmen. Lekker corporate sfeertje. Beter! Ik was die shabby ruimtes helemaal zat. De huur pas pittig. Een extra stok achter de deur om het geld terug te verdienen. Dat heeft gewerkt! Ik haalde als snel ziekenhuis Amsterdam UMC als klant binnen waarvoor ik kon tekenen. En daarna kwam Volkskrant Magazine! Ook hier begonnen de Personalised Petietjes in opdracht binnen te stromen en zette ik de maandelijkse huur terug. Mijn volgende project zou de Krasklas zijn. Maar toen moesten we eruit gezet. Binnen twee dagen stonden we op de stoep.



Atelier 10

Waar? Bij Broedplaats Bogota (deel 2)



Hoe lang?

Ik mag zo lang blijven als ik wil! Ik heb een vast contract getekend.


Samen met Anne-Gine ging ik terug naar waar ik een paar jaar eerder ook al huurde. Maar dit keer een veel mooiere lichte kamer. En de Broedplaats was inmiddels druk bevolkt dus de reuring waar ik zo van hou was er volop aanwezig. We hebben enorm verbouwd. De vloertegels eruit, beton verf erop. En de radiatoren kregen een lekker tintje. Verder hebben we het systeemplafon met de vloer gelijk gemaakt. Dat hadden we allemaal nooit gedaan als we wisten dat we binnen een jaar weer op straat gezet zouden worden. Het is nu als een tweede huis. Ik ben er elke dag.


Ik werk hier tot nu toe alleen met krijt. Volkskrant Magazine is nog steeds wekelijks een terugkerende klant waar ik heel blij mee ben. Maar ook andere klanten hebben mij in Halfweg gevonden. Verder is er genoeg ruimte om een Krasklas te organiseren. Personalised Petietjes zijn nog steeds erg populair. Mijn droom? Weer meer vrij werk maken en groter gaan werken met krijt. En misschien ook nog online masterclasses geven.

 

Bijgewerkt op: 8 sep 2025

Dit weekend heb ik eindelijk weer eens een Petietje gemaakt. Van Surfertjes. Okay, de reden was dat iemand er om had gevraagd. Maar al eerder was ik van plan ze te gaan maken; die vrolijke gekleurde zeiltjes die ik zag in Griekenland afgelopen zomer. We zaten op het eiland Naxos. Iedereen surft daar of probeert op een plank te staan. Ik ook. Ik nam les en ik vond het echt best leuk/te gek. Dat gevoel dat de wind je pakt en vanzelf naar voren glijdt. Hoe zou dat zijn op open water, met een trapeze, als je het heel goed kan? Ik droomde ervan, maar ik liet deze droom los. Nu heb ik ze op papier en kan ik verder dromen. Want het lijkt mij de ultieme vorm van vrijheid. En me vrij voelen is voor mij...alles!





Wanneer gebruik ik wat en waarom?

Met de klok mee:


Linksboven: Caran d'Ache Neocolour II.


Een gladde, fluweelzachte, maar heldere en krachtige krijtsoort. Het is ook aquarelkrijt, maar ik doe daar niks mee. Soms. Als ik bloemen maak. Dan kan het wel een mooi effect geven.

Maar liever gebruik ik het ongemengd. Op wit papier komen de kleuren goed tot hun recht. Ze spatten van het papier af. Ik werk er heel graag mee. Eigenlijk het liefst.


Prijs: €1,85 per stuk (inmiddels zijn de prijzen verhoogd naar €2,05 per stuk



Rechtsboven: Sennelier Oil Pastels.


Dit krijt, ik weet niet of je het wel krijt mag noemen, is chique. Tres chique. Want niet goedkoop. Maar wel heel satisfying. Want het glijdt als...nieuwe schaatsen. Of een gebakken eitje in heel veel boter. De kleuren zijn echt prachtig. Heel ingetogen, warm, beetje sleets zelfs. Alleen is het olie en dat droogt niet meteen. En het is voor mij tè smooth. Ik hou wel van een beetje weerstand. Want zonder weerstand, geen glans. Mengen werkt ook niet. Ik hou best van goor, maar dit mixt niet lekker. Het wordt een smeerboel. Maar het zijn nét snoepjes.


Prijs: €2,- per stuk




Rechts: Panduro van Pippoos.


Dik. Lomp. Wel lekker in de hand. De kleuren zijn niet in overvloed. Ze zitten wel in een leuk koffertje. Voor op reis. Of voor als je de piste opgaat ;-)

Ik heb er uiteindelijk mijn nieuwste print Surfers mee gekrast. Omdat ze een beetje waterig zijn. Vond ik prima passen bij deze watersporters.


Prijs: Koffertje is niet meer te koop.





Rechtsonder: Kitpas


Dit is een heel mooi Japans product, gemaakt van rijst vezels. Een natuurproduct dus. Ik kocht het in het Singer in Laren. Het is ook raamkrijt. Leuk voor de kiddo's. Niet goedkoop, maar echt heel bijzonder. Mooie tinten. Niet overal te krijgen. Waarom? Ik weet het niet. Ik heb van Beek getipt. Die waren wel geïnteresseerd.

Alle kleuren heb ik inmiddels in huis en ik werk er veel mee. Het werkt snel, vooral fijn voor schetsen. Maar ook heel goed voor een explosief tekeningetje. I like!


Prijs €29.95 Voor 24 kleuren


Linksonder: Van Gogh Oilpastels


Een enorme doos ligt er in mijn studio met deze oliekrijtjes. Ik snap niet dat het olie is. Ûe zijn namelijk eerder pastelkleurig, dan olieerig. Ik gebruik dit krijt om accenten aan te brengen. De kleur kobalt is niet te evenaren. Zo intens blauw. Ik weet niet wat ze erin hebben gestopt, maar het is heavy!


Prijs €31.95 Voo 60 kleuren













 
bottom of page